ПОРАДИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА
10 точних фактів про наркотики, які ваші друзі можуть не знати (з'ясуй правду про наркотики, врятуй чиєсь життя)
4 травня – Міжнародний день протидії булінгу
У світі 4 травня відзначається Міжнародний день протидії булінгу.
За даними ЮНІСЕФ, майже 70% дітей по всьому світу потерпають від цькування з боку однолітків. А Україна посідає одне з чільних місць серед європейських країн з найвищим рівнем булінгу.
Верховна Рада України 18 грудня 2018 року прийняла Закон України № 8584 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо протидії булінгу», який вперше визнає юридично поняття булінгу в українському законодавстві та передбачає відповідальність не тільки за вчинення, але й за приховування випадків булінгу.
Закон вносить зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, згідно з якими встановлюється відповідальність за булінг.
Так, вчинення булінгу тягне за собою накладення штрафу від 850 до 1700 гривень або громадські роботи на строк від 20-ти до 40-ка годин.
Водночас за булінг, вчинений групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, законом встановлено штраф від 1700 до 3400 гривень або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин.
Булінг, вчинений дітьми від 14-ти до 16-ти років, тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють. Його розмір, відповідно до ухваленого закону, становить від 850 до 1700 гривень або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин. Водночас законом визначено покарання за приховування випадків булінгу педагогічним, науково-педагогічним, науковим працівником, керівником або засновником закладу освіти.
Так, неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу тягне за собою накладення штрафу від 850 до 1700 гривень або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до 20% заробітку.
Також внесені зміни до Закону «Про освіту». Зокрема, вводиться визначення терміну «булінг» як «моральне або фізичне насильство, агресія у будь-якій формі або будь-які інші дії, вчинені з метою викликати страх, тривогу, підпорядкувати особу своїм інтересам, що мають ознаки свідомого жорстокого ставлення».
У Законі визначаються механізми протидії цьому явищу, серед них:
– покладання на засновника закладу освіти здійснення контролю за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу;
– на керівника закладу освіти – затвердження та оприлюднення плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу, розгляд заяв про випадки булінгу від здобувачів освіти, їх батьків, законних представників, інших осіб та видання рішення про проведення розслідування.
Як реагувати на цькування
Молодші школярі мають неодмінно звертатися за допомогою до дорослих – учителів і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна і в будь-якому іншому віці, особливо, якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров’ю.
Старші діти, підлітки можуть спробувати самостійно впоратись із деякими ситуаціями. Психологами було розроблено кілька порад для них:
• Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.
• Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
• Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
• Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров’я ситуації.
• Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.
Міжнародний День безпечного Інтернету
Інтернет-технології стали природною складовою життя дітей і сучасної молоді. Комп’ютер є не тільки розвагою, але й засобом спілкування, самовираження та розвитку особистості.
Самостійне пізнання інформаційного світу дозволяє розширити коло інтересів дитини і сприяє її додатковій освіті, спонукає до кмітливості, привчає до самостійного розв’язання задач.
Всесвітня мережа також задовольняє потребу підлітків у лідерстві. Діти, які добре знають комп’ютер та Інтернет, більш адекватно оцінюють свої здібності та можливості, вони більш цілеспрямовані та кмітливі. Щоб повноцінно орієнтуватись у віртуальному просторі, дитині треба вчитися структурувати великі потоки інформації, дотримуючись основних правил безпеки в мережі.
З метою надання батькам і педагогам допомоги з питань захисту дітей від впливу шкідливої інформації розроблено ряд онлайн-ресурсів. Зазначені матеріали допоможуть відкрити дітям цікавий, корисний і, головне, безпечний Інтернет:
Безпечний Інтернет https://www.youtube.com/watch?v=I7nrbVbeCxc&feature=emb_title
Казка про «Безпечний Інтернет» https://www.youtube.com/watch?v=Bwc9DrMmbKc&feature=emb_title
Казка про золоті правила безпечного Інтернету https://www.youtube.com/watch?v=NOKZHMiJJ98&feature=emb_title
Пригоди в Інтернеті https://www.youtube.com/watch?v=mumoV4T5n5M&feature=emb_title
Безпечний Інтернет «Найжахливіший тиждень Петрика!» https://www.youtube.com/watch?v=CmD5TzdTbF4
Захистити свої гроші під час онлайн-шопінгу https://www.youtube.com/watch?v=qB_Y_C-g5mY
Захисти свою персональну інформацію https://www.youtube.com/watch?v=DjjYSRNAJgI
«Вижити в Інтернеті – місія (не)здійсненна» https://www.youtube.com/watch?v=5fIIHfZ64og
Кібербулінг https://www.youtube.com/watch?v=ZiWSu62Qaec
Скрайбінг-відеоролик на тему «Безпечний Інтернет» https://www.youtube.com/watch?v=_thTXV2Qw14
АКЦІЯ "16 днів проти насильства"
Щороку 25 листопада у різних країнах по всьому світу розпочинається акція «16 днів проти насильства».
Основне завдання цієї акції - привернути увагу спільноти до двох актуальних проблем – запобігання та протидії домашньому насильству та торгівлі людьми, а також активізація діяльності державних установ і громадських організацій задля об’єднання зусиль заради захисту прав людини.
Шановні батьки, здобувачі освіти, викладачі та майстри виробничого навчання!
“Ми чекаємо на ВАС, щоб вислухати, допомогти, підтримати!”
Якщо ви:
потребуєте психологічної підтримки;
у вас виникли запитання щодо виховання доньки чи сина;
не справляєтесь з тривогою;
шукаєте ресурс;
тоді не відкладайте турботу про себе на потім
У яких випадках звертатися до психологічної служби:
- Якщо у Вашій родині є проблеми, які постійно турбують Вас, заважають нормально вчитися та відчувати себе щасливим;
- Якщо хтось примушує Вас до вчинків, що суперечать нормам моралі, пригнічують власну гідність, а Ви не знаєте як себе поводити у такій ситуації;
- Якщо Ви потребуєте допомоги лікаря або юриста, проте не наважуєтеся звертатися до батьків;
- І просто коли здається, що всі інші відвернулися від Вас і ніхто вже не зрозуміє.
Мета роботи психологічної служби: психологічне забезпечення та підвищення ефективності навчально-виховного процесу, захист психічного здоров’я і соціального благополуччя усіх його учасників.
Основні завдання психологічної служби:
- сприяння повноцінному особистому, інтелектуальному і професійному розвитку особистості учня на кожному віковому етапі
- створення умов для формування в учнів мотивації до самовиховання і саморозвитку, підвищення зацікавленності до навчання
- формування психологічної готовності учнів до дорослого самостійного життя та подальшої реальзації себе
- виховання в учнів: працьовитості, позитивного ставлення до праці як необхідної умови становлення громадської позиції особистості, гуманних та естетичних почуттів, моральних якостей
- забезпечення індивідуального підходу до кожного учасника навчально-виховного процесу від системи «психолог-учень» до системи «психолог-педагог-учень»
- створення умов для розвитку педагогічної рефлексії
- визначення мікроклімату в навчальному закладі, відношення педагогів до учнів та взаємовідносин в колективі
- профілактика і корекція відхилень в інтелектуальному і психофізичному розвитку учнів
- проведення психолого-педагогічного патронажу учнів пільгового контингенту
- пропаганда здорового способу життя
- співробітництво з батьками, педагогами, розширювання психолого-педагогічних знань
- надання допомоги учням, викладачам і батькам в екстремальних і критичних ситуаціях, допомога в вирішенні особистих проблем і проблем соціалізації
Основні напрями діяльності психологічної служби:
- консультативно-методична допомога всім учасникам навчально-виховного процесу з питань навчання, виховання і розвитку учнів;
- просвітницько-пропагандистська робота з підвищення психологічної культури в навчальному закладі та у сім’ї;
- превентивне виховання (через засоби масової інформації, під час навчальної діяльності в рамках навчальних програм або як окремого предмета), метою якого є формування в учнів орієнтації на здоровий спосіб життя та захист психічного здоров’я; профілактика алкоголізму, наркоманії, ВІЛ-інфекції і злочинності.
В умовах війни як малеча так і підліток потребує підвищеної уваги та підтримки дорослих. Як правильно розмовляти з дітьми на складні теми та що робити, щоб не травмувати психіку?
Що важливо зробити, відповідаючи на складні запитання?
- враховуйте рівень розвитку та вікові особливості дитини (маленьким дітям варто розповідати менше страшних подробиць, проте необхідно надати чітку відповідь);
- пояснюйте зрозуміло та відкрито;
- будьте готові до багаторазового повернення до розмови, дитина також може поставити уточнюючі запитання;
- спробуйте допомогти дитині виразити почуття. Для багатьох дітей це складно зробити самостійно, проте вони можуть виразити їх під час виконання творчих робіт, будьте чуйними, також необхідно дотримуватися конфіденційності;
- пам’ятайте, що діти спілкуються між собою та дитина може потребувати поради щодо ймовірних запитань оточуючих. У цьому разі рекомендуємо звернутися за порадою до психолога школи або спробувати побудувати правильний діалог самостійно;
- дітям потрібні заняття улюбленими справами, рутина та відпочинок. Тому побудуйте чіткий розклад, але не забувайте надавати дітям простір для цікавих завдань;
- будьте у взаємодії з батьками чи іншими законними представниками дитини. Дитині може допомогти лише одночасна підтримка сім’ї та закладу освіти;
- не зосереджуйте увагу на минулих подіях, обставинах і тому, яким чином була побудована робота раніше. Відбудуйте знайомий розклад для відновлення відчуття безпеки, проте не зосереджуйте на цьому увагу дітей (не використовуйте фрази: «Ми маємо навчатися як до війни», «Наш розклад має бути як до війни» тощо);
- дитині необхідно відчувати себе в безпеці;
- нагадуйте дитині, що дорослі дбають про неї, піклуються та приділяють увагу.
Шановні здобувачі освіти ІІІ курсу, зовсім скоро ви будете проходити ЗНО. Як морально підготуватись і не панікувати? Як налаштувати себе? Вам допоможуть ось ці поради
Відповідальність за булінг
Відповідальність дитини до 14 років
Так, згідно з Цивільним кодексом http://bit.ly/2OM2YYw , дитина у віці до 14 років має часткову цивільну дієздатність та не несе відповідальності за заподіяну нею шкоду. Тобто за будь-який вчинок дитини, пов’язаний із заподіянням шкоди, відповідатимуть її батьки. Окрім відшкодування вказаної вище шкоди, батьки такої дитини можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності (накладення штрафу) за ст.184 Кодексу України про адміністративні правопорушення http://bit.ly/2qDlElb , тобто за невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов’язків щодо виховання дитини. Також батьками або адміністрацією школи може бути направлена заява до Управління ювенальної превенції Національної поліції (раніше Кримінальна поліція у справах неповнолітніх) для того, щоб поставити на облік дитину, яка вчинила насильство.
Відповідальність підлітка від 14 до 16 років
Чинний Кримінальний Кодекс України http://bit.ly/35NO2A3 вказує вичерпний перелік статей, за які особа у віці від 14 років несе кримінальну відповідальність, наприклад, ст.121 “Умисне тяжке тілесне ушкодження”, ст.122 “Умисне середньої тяжкості тілесне ушкодження”. Тобто, дитина у віці від 14 років до 16 років може бути притягнутою до кримінальної відповідальності, якщо заподіє однокласнику чи будь-якій іншій особі ушкодження, що можуть кваліфікуватися як середньої тяжкості або тяжкі.
Відповідальність підлітка від 16 до 18 років
Учні старшої школи, яким виповнилось 16 років, мають повну деліктоздатність, тобто самі несуть відповідальність за вчинені ними правопорушення та злочини, про що зазначено і в статті 22 Кримінального кодексу України http://bit.ly/35NO2A3, і в статті 1734 Кодексу України про адміністративні правопорушення http://bit.ly/2qDlEl.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА БУЛІНГ Новий закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)” http://bit.ly/2OqLPEs запровадив адміністративну відповідальність за таке правопорушення.
Булінг, внаслідок якого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (у 2019 році 850 – 1700 гривень) або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
У разі доведення булінгу кривдник муситиме сплатити штраф від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (у 2019 році це від 850 до 1700 грн) або громадські роботи протягом 20-40 годин.
Якщо ж булінг вчиняється групою осіб або повторно протягом року, то кривдник/-и сплачуватимуть від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1700 до 3400 грн) або мають виконувати громадські роботи протягом 40-60 годин.
Якщо булінг вчиняє неповнолітня (до 18 років) або малолітня (до 14 років) особа, то за неї платитимуть штраф і виконуватимуть громадські роботи батьки або особи, які їх замінюють згідно чинного законодавства.
Крім того, якщо керівник навчального закладу не повідомить поліції про випадки цькування, муситиме заплатити штраф від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 до 1700 грн станом на 2019 рік) або ж має виконувати виправні роботи строком до одного місяця з відрахуванням до 20% заробітку.
У тих випадках, КОЛИ БУЛІНГ МАЄ ФІЗИЧНИЙ ХАРАКТЕР і завдає шкоди здоров’ю людини, окрім Адміністративного кодексу http://bit.ly/35NO2A3, до кривдника застосовується Кримінальний кодекс України http://bit.ly/2qDlEl, а саме статті 121, 122.
Кримінальний кодекс України: Стаття 121. Умисне тяжке тілесне ушкодження
Умисне тяжке тілесне ушкодження, тобто умисне тілесне ушкодження, небезпечне для життя в момент заподіяння, чи таке, що спричинило втрату будь-якого органу або його функцій, каліцтво статевих органів, психічну хворобу або інший розлад здоров’я, поєднаний зі стійкою втратою працездатності не менш як на одну третину, або переривання вагітності чи непоправне знівечення обличчя, – карається позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років.
Умисне тяжке тілесне ушкодження, вчинене способом, що має характер особливого мучення, або вчинене групою осіб, а також з метою залякування потерпілого або інших осіб, чи з мотивів расової, національної або релігійної нетерпимості, або вчинене на замовлення, або таке, що спричинило смерть потерпілого, – карається позбавленням волі на строк від семи до десяти років.
Стаття 122. Умисне середньої тяжкості тілесне ушкодження 1. Умисне середньої тяжкості тілесне ушкодження, тобто умисне ушкодження, яке не є небезпечним для життя і не потягло за собою наслідків, передбачених у статті 121 цього Кодексу, але таке, що спричинило тривалий розлад здоров’я або значну стійку втрату працездатності менш як на одну третину, – карається виправними роботами на строк до двох років або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на строк до трьох років. 2. Ті самі дії, вчинені з метою залякування потерпілого або його родичів чи примусу до певних дій або з мотивів расової, національної чи релігійної нетерпимості, – караються позбавленням волі від трьох до п’яти років.
Для більш розширеної консультації можна зателефонувати до контакт-центру системи безоплатної правової допомоги Міністерства юстиції за номером 0 (800) 213 103, цілодобово та безкоштовно в межах України. В центрах та бюро надання безоплатної правової допомоги по всій Україні ви можете отримати юридичну консультацію та правовий захист.
Пам’ятайте про свої права! Знайте, що діти мають право безоплатно отримати послуги адвоката (складання заяв, представництво в суді). Якщо дитині необхідна психологічна допомога – зверніться на Національну дитячу «гарячу лінію» для дітей та батьків з питань захисту прав дітей за номером 116-111 .
Налаштування приватності в Instagram та Facebook: інструкція від #stop_sexтинг
#stop_sexтинг #НЕ_ВЕДИСЬ
Секстинг – це надсилання інтимних фото або відео із використанням сучасних засобів зв’язку. Діти можуть надсилати такі матеріали як знайомим, так і не знайомим їм у реальному житті людям. І з багатьох причин секстинг цікавий для дітей: з його допомогою вони вивчають власну сексуальність, виражають довіру, а ще часто вважають, що це безпечніше, ніж сексуальні стосунки. Також діти надсилають такі зображення, аби пофліртувати або із бажання отримати комплімент та привернути до себе увагу. І в разі позитивного відгуку у них може виникає залежність від цих приємних почуттів. У 2017-2018 роках національна гаряча дитяча лінія “Ла Страда-Україна” отримала 2627 запитів щодо секстингу.
Секстинг може призвести до дуже тривожних наслідків. Матеріали подібних переписок можуть бути оприлюднені, що часто призводить до кібербулінгу та булінгу дитини у школі. Крім того, коли дитина вже у дорослому віці вступає до вищого навчального закладу чи шукає роботу, то інформацію про кандидатів часто перевіряють в Інтернеті і такі матеріали можуть завадити здійснити мрію.
В Інтернеті сталось щось, що тебе засмутило?
Маю проблеми онлайн із приватними фото чи відео
Я побачив(ла) зображення насильства над дітьми
Щось тривожне сталось із моїми друзями
Тому створено чатбот проєкту #stop_sexтинг, який знає багато про сексуальні ризики онлайн, і допоможе тобі знайти відповіді на всі запитання, що стосуються безпечного користування Інтернетом.
Переходь за посиланням https://stop-sexting.in.ua/chatbot/